Thursday, 28 August 2014

MH17

Biarlah walaupun tiada kena mengena langsung dari segi pertalian darah, sedih dan pilu saya berpanjangan untuk mangsa MH17..saya tulis kata-kata ini dua tiga hari lepas:

Hakikatnya
sepejal mana sekalipun qalbu insan
meskipun tiada setitik darah pun yang ada pertalian
apatah lagi berselisih di alam nyata
atau di laman maya
naluri kemanusiaan
mengabsahkan secara total
bahawa kesedihan kami bersama anda.
Kami ikuti dalam diam
kami tafakur dalam senyap
dan kami akur,
catatan duka sejarah berwarna pilu ini
kekal dalam khutub khanah jiwa bangsa.
Al-Fatihah MH17..

Saturday, 23 August 2014

Tiada tajuk...

Kali terakhir menulis di sini ialah awal April lalu, lebih tiga bulan halaman ini tidak diisi dengan sebarang catatan kerana masa sangat terhad termasuklah kekangan capaian internet yang tidak menentu. Mungkin boleh saja dikatakan 'hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih...'

Honestly, writing in newspaper or magazine is among the greatest things in my life..and of course blogging is my whole life passion. Kalau diibaratkan blog ini seperti kekasih hati, sudah pasti dia merajuk dan menganggap saya tidak sayangkan dia lagi kerana saya sunyi dari mengunjunginya selama hampir empat bulan. Lazimnya manusia kalau berkasih saying setiap hari nak jumpa, ini tidakm berbulan-bulan ditinggalkan tanpa sebarang berita, maka kita putus! Bagaimanapun saya bukan bercinta dengan individu, ibarat kias saja. Blog ini kecintaan saya, saya menulis sejak 1996, di akhbar, di majalah, di ruang maya dan di mana saja ada peluang menulis, saya menulis hingga kini.

Segala-galanya bermula tanpa saya rancang, namun saya tahu apa yang saya alami hari ini adalah apa yang saya sering doakan sebelumnya. Jangan tanya saya apa yang saya doa dan bagaimana atau kenapa doa saya terzahir kerana termakbulnya sesuatu permintaan atau doa itu bukan sebab Allah mahu memenuhi permintaan kita, sebaliknya ia adalah sesuatu yang sudah tersedia untuk kita sejak kita ditiupkan roh ketika berusia 40 hari di dalam rahim ibu (sila perbetulkan andainya saya silap dengan fahaman ini).

Dan sekiranya terdetik dalam hati berkehendakkan sesuatu dan tergerak lidah untuk berkata-kata, maka berdoa dan memintalah kepadaNya kerana pasti ada sesuatu yang DIA mahu berikan. Ketika saya membuat perjalanan ke German dan tiga negara lain pada tahun lalu bersama Cik Ros, saya pernah berkata-kata saya ingin merasa pengalaman berpuasa dan berhari raya di luar negara...

Alhamdulillah, saya sempat berpuasa selama dua minggu di England dan menyambung puasa selebihnya di Sungai Long, di kediaman saya yang sentiasa saya rindui setiap detik...kediaman sunyi yang banyak menyimpan cerita saya.

Wednesday, 2 April 2014

Menaakul bahasa alam..

Duduk depan tingkap lagi...

Waktu pagi je, ada burung tolong kejut
riuh berkicau
ok ok aku faham..
katanya: bangunlah manusia
jangan nak tidur lagi
subuh dah masuk
nanti selimut tu jadi kulit babi.


Sambil minum kopi
berangan adalah enak
sebab free kan
ada angin bertiup manja
sambil cium-cium cermin tingkap depan aku
ok ok aku faham
kejap ya nak mandi dulu
kol 10 pagi ni elok buat dhuha
kalau ada ikhlas nak buat..
sebab dhuha ini tarik rezeki
dan menutup 'lompang' yang ada tapi kita tak tahu.

Dah habis minum kopi,
ehh rasa mengantuk pula..
nampak kat luar, pokok-pokok meliuk lentuk
angin dah mula usik tu
nyamannya udara
tidur sedap ni
ok ok aku faham
pi tidur dulu jap sebelum zuhur
jangan terbabas tau
dan jangan tidur selepas zuhur atau atau asar atau maghrib
tidur lepas isya' tak pe

Dah makan tengah hari
apa-apa je lah janji halal dan kenyang
sambil minum kopi dan makan jajan
sambil buat kerja depan tingkap lagi
tiba-tiba alam hiba
warna langit mula keruh
ok ok aku faham
negara kita pun four seasoh wehh
macam winter
asal jam 4 petang jer, alam berubah corak
mendung dan kelabu
perasaan jadi sayu
hebatnya kuasa Allah
dalam beberapa detik
aku boleh amati
warna alam bertukar
dari ceria kepada sendu
dan sesekali pilu.

Besarnya kuasa Allah
aku yang tidak pernah peka ini
jadi notis
dengan setiap pixel
yang berlaku pada kanvas semulajadi
tiba-tiba sehelai daun jatuh
lantas mendarat di tepi cermin tingkap aku...

Allah..

Monolog angin..

Pemandangan sama yang dilihat setiap hari, namun tak pernah rasa boring. Lelaki yg pakai tshirt putih itu adalah uncle security yang kadang-kadang buat rondaan dengan naik motor atau berjalan kaki setiap dua jam. Manakala di hujung sana ada seorang lelaki memakai tshirt hitam, dia adalah jiran sebelah rumah aku berbangsa India..separa hensem dan status tidak diketahu..hahaha macam spy 007 pulak rasanya. Aku dah tahu pukuk berapa mereka akan lalu, bila masa mereka balik dan keluar lagi..


Kalau ada 25 jam
kesemua 25 jam ni
aku nak habiskan depan tingkap
walaupun tingkap ni kecil
tapi boleh nampak 360 darjah
Alhamdulillah
terima kasih Allah
bagi aku view yang tak pernah jemu
untuk dilihat..

Sejak tujuh bulan lalu
kadang-kadang sambil menjahit
angin cium cermin tingkap
sambil sapa
"Salam.." kata angin
"Waalaikumsalam.." aku jawab.
"Rajinnya dok depan tingkap ni.." kata Angin lagi.
"Ya..sebab nak tengok anginlah.."
"Mengintai saya ke?" Angin Tanya lagi
"Ya..bukan mengintai. Tapi dah awak dok berlari, kejar sana sini depan cermin tingkap saya, saya tengok je lah.."
"Owhh ok..dengar tak apa kami bualkan?"
"Dengar. Faham.."
"Apa lagi yang nampak sejak tujuh bulan lalu?" Tanya Angin mencungkil jawapan.
"Dulu ada pokok cantik, dah kena tebang..kesian.." aku kata.
"Lagi..?" Angin masih menyoal.
"Tu haa..daun-daun tu kalau kena geletek dengan angin..cantik tariannya, enak muziknya berdesir.."
"Owhh...faham bahasa angin dah ke?"
"Sikit-sikit..bolehlah faham.."
"Bagus..justeru, pertama sekali, lihat bagaimana kami berbicara, lihat bagaimana kami berkomunikasi dengan alam, lihat bagaimana kami memujuk burung menghargai kehidupan.."
"InsyaAllah.."
"Jangan insyaAllah saja..lihat dengan mata hati ya.."
"Ya..aku tahu.."
"Ni nak pesan..jangan dok ikut kehendak syaitan..kalau bunyi azan tu, terus solat.."

Tiba-tiba bunyi desir angin mencium cermin tingkap, jam 2.11 pagi ketika aku tulis entry ini. Angin di luar mungkin membuat lawatan mengejut sebab tahu aku belum tidur..

Selamat malam angin...
"Lagi..

Tuesday, 1 April 2014

Terbang lagi...

Sungguh
 tak akan jemu
membaca mengenai MH370
daripada tak tahu ilmu aviasi
aku jadi tahu.

Dan pada aku
mereka masih ada
di negeri abadi
hanya Allah yang tahu
kita rancang
rancangan Allah lagi hebat
kita hebat
Allah lagi hebat
kita nak hebat
hebatkan dulu perhubungan kita dengan Allah.

Tahun lepas
aku pernah sebut pada Ina
tak akan terbang lagi tahun ini
kerana tabung gajah aku
sudah disimpan rapi
dalam gobok pusaka.

Rezeki kita
tak siapa tahu
aku terpaksa terbang lagi
suka tidak
kesal pun tidak
di mana dan ke mana pun aku
aku adalah milikNya
dan DIA tahu apa yang terbaik untuk aku.

Allah..
saat dunia memerhati kita
saat ramai yang teragak-agak dengan MAS
aku tetap yakin
kerana Allah berkuasa
kerana Allah kerajaan langit dan bumi
Khamis ini aku akan terbang tinggi
selama 13 jam di daerah angkasa
semoga Allah mempermudahkan urusanku
Amin..

MH370 MH17


Selesai sudah
sejarah pedih
sebuah negara bangsa
genap 17 hari
siang berganti malam
keringat dan air mata
bersatu dalam usaha
mencari dan mencari.
Calar itu
berhenti berdarah
dan luka pun ghaib
namun parutnya
terus berbekas
walau habis
segenap dasawarsa kemanusiaan
meskipun cuba dilupakan.
Walau di samudera mana
pusara tak bernisan itu
Al-Fatihah...
Dan semoga roh mereka
dicucuri rahmat Allah
bersemadilah dengan aman
di lautan paling sepi
Malaysiaku kini
bersimbah nuansa pilu.

24 Mac 2014. MH370


Saya karang kata-kata di atas
sehari selepas PM kata,
ia berakhir di lautan Hindi.

Tiada istilah lambat mengenai MH370
dah nak masuk enam bulan,
sedih tak usah cakap
tak de sedara mara saya pun dalam tu
tapi rasa terkesan sungguh
dan benar bagai dikata
banyak iktibar yang kita peroleh
dan saya dapat 'sesuatu' dari kejadian ini.

Saya juga berdoa
kalau Allah izin
beri saya gambaran
walaupun dalam mimpi
bagaimana ia berlaku
dan ke mana ia ghaib,
sungguh saya nak tahu
walaupun ada beratus spekulasi
yang muncul menyendat dalam minda.

Kapt Brahim pernah bagi tahu saya
kenapa dia nak jadi pilot
dan bagaimana dia ketika ada di cockpit
terima kasih Kapt,
sebab pernah hadiahkan ayat Kursi
utk bekal tidur saya
ketika saya dilanda ketakutan..
di satu ruang kosong
terus berdoa..
untuk mereka..
pada saya, mereka masih ada!

Wednesday, 19 March 2014

Notis dak?
beberapa minggu lalu
kat Kelantan khabarnya habis dijual baju sejuk
suhu pula macam paras beku
selain Kelantan
beberapa negeri lain juga sejuk beku
lepas tu panas
sampai pokok pandan saya juga menemui maut
akibat panas melampau
air pun kena catu
sebab kering
pendek kata
banyak kawasan berpokok yang daunnya betukar merah
sekali imbas saya rasa macam musim luruh pula
ehh sorry saya memang suka berangan
saya berada di negara empat musim
apa ada hal
berangan adalah free!

Back to the topic,
notis tak, cuaca bagai diset dengan cepat dari sejuk ke panas
dari panas ke kemarau
kemudian hujan
adakah bumi kita sudah tergelincir dari paksi?

Sedar...

Tuesday, 18 March 2014

Makan apa di London?

Masa saya p UK dulu, saya gila betul makan nasi lemak Pak Awi kat Malaysia Hall
lepas tu gila juga makan ayam goreng kunyit kat Restoran Bonda
suka juga pesan sirap bandung warna merah jambu tu walaupun harganya mengaum
cuma saya tak masuk Restoran Tuk Din je sebab nampak sangat ekslusif
pastinya saya tak mampu nak bayar makan mahal-mahal
sebab saya kalau travel bajet adalah keciputan.

Ok nak tanya, kepada sdr/sdri yang terbaca entry ini
kalau anda ke London/UK
menu apa yang anda terasa nak makan?
Please bagi pendapat ya
thanking you in advance!

Monday, 17 March 2014

Siapakah dia...

#Mimpi
Mimpi mainan tidur, nak percaya atau tak, terpulang kepada kita
ada yang kata, kalau mimpi sebelum Subuh, ya itu benar
ada pula yang kata, kalau mimpi selepas Subuh, tak boleh digunapakai
mimpi terkahir yang dialami ialah dua minggu lalu
berada dalam satu kenderaan bersama seseorang
duduk di bahagian belakang kenderaan
lebih tepat lagi, di bahagian belakang dia yang memandu
cuaca sejuk
dan kami memakai jacket tebal
rasanya macam salji turun nipis di luar kenderaan
yang memandu kenderaan itu memakai baretta
jadi tak nampak muka
ingin sangat diketahui siapa dia
mungkin ada sebab kenapa saya tak sempat lihat wajahnya
mimpi putus
tengok jam tepi bantal ialah 4.47 pagi..sekejap lagi Subuh
saya bermohon sangat
nak sambung mimpi itu..