Thursday, 14 May 2015

Selamat berangkat...

Tidak tahu apa seru yang menyapa minda saya malam ini, tiba-tiba hati tergerak menulis di laman ini yang sudah lebih setahun tidak disentuh. Barangkali khabar duka lewat jam 4 petang tadi menjadi nyala rasa terbesar untuk saya kembali ke sini kerana kata-kata terakhir sahabat yang saya sanjungi dan kasihi ini ialah 'menulis!'

Orangnya sederhana tinggi, berkulit kuning langsat, bermisai nipis dan ada sedikit rambut berwarna putih di kepalanya. Suami yang baik kepada seorang wanita bertuah dan ayah yang penyayang kepada anak-anaknya, beliau juga adalah individu yang disenangi oleh seluruh sahabat tanpa mengenal usia mahupun warna kulit.

Saya mengenali puisi beliau terlebih dahulu pada 1987 dan cukup suka dengan puisinya yang berjudul 'Batu-batu di Laman.' Puisi ini menang hadiah sastera anjuran DBP pada tahun berkenaan. Setelah beberapa bulan mengenali puisinya, barulah saya mengenali orangnya dan beliau mengunjungi rumah ibu bapa saya di Pasir Mas pada suatu tengah hari yang cerah. Kerana kedatangannya atas dasar persahabatan tidak dimaklumkan lebih awal, emak tidak mempunyai sebarang lauk istimewa untuk makan tengah hari sementara abah pula tidak ke pasar pagi itu. Jadi kami anak beranak terkial-kial memikirkan apakah yang akan kami hidangkan pada sahabat saya ini.

Kebetulan pada ketika itu merpati peliharaan Abah gemuk-gemuk dan jinak serta membiak dengan banyak. Jadi abah menyembelih beberapa ekor merpati kesayangannya dan emak memutuskan untuk menyediakan sup merpati untuk sahabat saya ini yang akan tiba bila-bila masa saja di rumah kecil kami di Pasir Mas. Beliau datang bersama seorang lagi sahabat dan saya berasa teruja kerana penulis yang puisinya saya gemari akan berkunjung ke rumah.

Seperti yang kami rancang, emak siap menghidang dan beliau tiba tepat pada masanya, selepas berbual seketika, saya mengajak beliau dan sahabat seorang lagi ke dapur kami untuk makan tengah hari. Ketika itu saya di tingkatan empat dan beliau di tingkatan enam. Hari berkenaan tidak akan saya lupa kerana itu pertama kali abah mengorbankan merpati kesayangannya dan hari itu juga saya kenal individu yang menulis puisi kegemaran saya.

Selepas itu kami berutus surat dan beliau banyak mengajar saya mengenai teknik menghasilkan puisi dan penulisan lain. Beliau meneruskan pengajian ke USM dan saya di UM. Beliau berkahwin dan saya berkahwin. Beliau kemudian bertugas di IB dan saya di BH. Sesekali saya berpapasan dengan beliau di acara persuratan akademik dan baca puisi Pena kerana saya membuat liputan dan beliau membaca puisi. Pada masa sama saya mengikuti perkembangan sastera beliau di media massa juga kerana beliau adalah penggiat sastera yang benar-benar tulus. Dan saya tahu beliau adalah sahabat yang cukup disenangi oleh hampir keseluruhan sahabat lain.

Masa silih berganti dan saya bersara dari BH, lantas meneruskan kembara ke Eropah dalam usaha mencabar dan mempertingkatkan ilmu pengetahuan saya dalam beberapa disiplin. Apabila saya balik ke KL, saya menghubunginya untuk mendapatkan beberapa buku beliau yang baru. Pada Sabtu 2 Mei baru-baru ini, saya bertemunya di Pesta Buku Antarabangsa KL dan beliau menghadiahi saya kumpulan puisi terbaru beliau berjudul Sehelai Daun Kenangan terbitan ITBM. Siap bertandangan tangan, buku berkenaan bertukar tangan dan apabila pulang ke rumah, saya meneliti satu demi satu puisinya yang memang saya gemari selama ini. Ada sedikit kelainan, namun ia mungkin hanya perasaan saya saja kerana saya banyak menelaah puisi akhir-akhir ini, bukan saja puisi beliau, tapi juga puisi penulis lain.

Membaca keseluruhan puisinya, saya mengesan nada sayu dan ada perkataan 'ucap selamat tinggal kepada kehidupan yang bersifat sementara' yang tidak tertulis dalam kumpulan puisi berkenaan. Namun saya diamkan saja dan tidak pula terfikir untuk berbincang dengan sahabat lain kerana ia mungkin tafsiran saya sahaja kerana saya banyak menekuni puisi beliau yang bersifat merendah diri itu.

Kemudiannya, pada pagi 5 Mei, Selasa, saya mendapat sms daripada seorang sahabat memberitahu beliau tidak sedarkan diri dan berada di Hospital Selayang akibat pendarahan dalam otak. Ya Allah kami sekalian  warga sahabat amat terkejut kerana beberapa hari sebelumnya beliau seperti kebiasaan, ceria dan senyum apabila berpapasan. Keesokannya saya dapat tahu beliau sudah dipindahkah ke Hospital Sg Buluh dan akan menjalani pembedahan untuk membuang darah beku pada otak kiri (otak kreatif saya kira). Usai pembedahan, beliau koma dan pendarahan masih berlaku.

Saya dan seorang sahabat lain berkesempatan menziarahi beliau pada tengah hari 8 Mei, Jumaat dan beliau 'tidur lena' dengan wayar memenuhi kepala dan berdarah. Ya Allah doa kami ketika itu agar beliau kembali sembuh kerana isteri dan anak-anaknya amat memerlukan beliau, begitu juga dengan kami, sahabat-sahabatnya yang masih memerlukan banyak ilmu kepengarangan daripadanya.

Dua hari selepas itu saya mendapat tahu otak kanan beliau pula mengalami pendarahan dan ada darah beku, sekali lagi doktor melakukan pembedahan untuk membuang darah beku. Kami sahabatnya tidak berhenti berdoa dan berharap beliau akan bangun untuk kembali bersama-sama kami dalam dunia kepenulisan. Pun begitu, tidak berapa lama saya mendapat tahu keadaannya makin kritikal dan kami hanya mampu berdoa mengharapkan suatu keajaiban berlaku untuk dia kembali bangun, berada di sisi keluarganya dan menjadi guru dan pernasihat terbaik kepada kami.

Namun apa daya kami, beliau rupa-rupanya sudah berjanji dengan Pencipta untuk kembali ke negeri barzah hari  ini, 14 Mei, jam 4 petang. Kematian tidak pernah terlambat atau tercepat sesaat pun, maka berangkatlah beliau menuju Pencipta dalam redup hujan petang. Selamat berangkat sahabat yang kami hormati dan sanjungi kerana akal budinya, kerana kecermatan tutur katanya bahkan kerana kecerahan hatinya terhadap semua orang yang mengenalinya.

Jenazahnya dikebumikan di tanah kelahirannya di Kota Bharu esok, 15 Mei. Semoga rohnya dicucuri rahmat Allah Taala..

Selalamat menemui Pencipta Allahyarham Rahimidin Zahari..

#Takziah untuk Kak Ros dan seluruh ahli keluarganya..Al-Fatihah.

Monday, 1 September 2014

Peggy Porschen yang menggebu..

Hari ni genap setahun aku tak keje. Keje sendiri, keja yang ibarat kata kais pagi makan pagi, kais malam makan malam...habis tu kalau tak dak kais tengah hari, tak dak la makan tengah hari aku..ehh bukan gitu ok. Konsep kais mengais ni luas. Kalau ikut hati aku memang tak habis nak kais, cuma hendak atau tak saja sebab rezeki kita Allah dah sediakan cuma tak bolehlah kita nak riba tangan nak tunggu rezeki datang bergolek. Tak maunya rezeki datang gitu. Kenalah rajin berusaha. Aku usaha ikut kapasiti, tak dak nak ikut orang dah. Letih nak ikut kapasiti orang ni.
Tetiba teringat lirik lagu ahkak ziana zain, dalam air tenang...ini ahkak minum tea raspberry dan butterscotch cake..
Tapi kalau  kais yang ini kena ikut kapasiti orang. Kena ikut Peggy Porschen. Kalau Peggy Porschen ni ada buat kelas, aku kena ikut kapasiti depa sbb nakkan ilmu yang depa dok ajar tu. Bulan Mei lalu sempat pi lepak kat kedai kopi depa kat Victoria. Housemate merangkap kitchen mate aku, Raja Yusniza, ajak p try kek Porschen yang sangat cantik dan sedap ni. Maka aku pun p la dengan Amirul sekali, yang juga merangkap kitchen mate. Kami pun p la naik train dari Brockley ke Victoria. Amirul dan tunggu tengah jalan, dia naik dari Penge. Jadi kami dah janji nak jumpa kat station keretapi kat Victoria. Cuaca sejuk geli-geli, sesuailah untuk kami-kami minum kopi sambil makan kek cantik tepi jalan. Stylo tak Stylo kami sedut asap kenderaan sama le kot. Hentam sajaaa..
Kalau boleh nak ngap secepat mungkin kek tu..
Kami masing-masing order kek dan minuman suka suki sebab jap lagi kami kena masuk kitchen. Jadi sebelum masuk kitchen, jamu perasaan berleisure-leisure dulu, ambik mood katanya. Kedai kek Peggy Porschen ni kecik molek ja. ada tiga meja kat luar dan dua meja kat dalam kedai. Lepas tu dok ada peti sejuk /chiller utk keknya yang menggebu-gebu lawa bak kata pepatah moden seperti jejaka melihat si dara, menitik air liur dan rambang biji mata sebab keknya comel-comel! Huh..ghairah betul tengok kek ini. Ampun sungguh aku obses tahap ke-lapan dengan kedai kek ni..
Amirul pilih kek lobak merah tapi kami yang habiskan sebab dia kata dia nak diet walaupun badan dah keding..
Aku perasan kedai kek depa ni sempoi ja...yang paling obvious kaler latarnya adalah putih, so kedai nampak bersih dan luas. Aku suka! Dan aku pun berangan...verangan is free! Eh ok lah, nak buat kek inspiring by Peggy Porschen jap naa...korang kalau p UK jangan lupa singgah kedai kek Peggy Porschen ni kat Victoria. Lola cup cake pun sedap..kat Harrods ada Cik Lola ni..
Ahkak rambang mata ok..rasa nak beli semua kek..syaitonnnn sungguh!

Thursday, 28 August 2014

MH17

Biarlah walaupun tiada kena mengena langsung dari segi pertalian darah, sedih dan pilu saya berpanjangan untuk mangsa MH17..saya tulis kata-kata ini dua tiga hari lepas:

Hakikatnya
sepejal mana sekalipun qalbu insan
meskipun tiada setitik darah pun yang ada pertalian
apatah lagi berselisih di alam nyata
atau di laman maya
naluri kemanusiaan
mengabsahkan secara total
bahawa kesedihan kami bersama anda.
Kami ikuti dalam diam
kami tafakur dalam senyap
dan kami akur,
catatan duka sejarah berwarna pilu ini
kekal dalam khutub khanah jiwa bangsa.
Al-Fatihah MH17..

Saturday, 23 August 2014

Tiada tajuk...

Kali terakhir menulis di sini ialah awal April lalu, lebih tiga bulan halaman ini tidak diisi dengan sebarang catatan kerana masa sangat terhad termasuklah kekangan capaian internet yang tidak menentu. Mungkin boleh saja dikatakan 'hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih...'

Honestly, writing in newspaper or magazine is among the greatest things in my life..and of course blogging is my whole life passion. Kalau diibaratkan blog ini seperti kekasih hati, sudah pasti dia merajuk dan menganggap saya tidak sayangkan dia lagi kerana saya sunyi dari mengunjunginya selama hampir empat bulan. Lazimnya manusia kalau berkasih saying setiap hari nak jumpa, ini tidakm berbulan-bulan ditinggalkan tanpa sebarang berita, maka kita putus! Bagaimanapun saya bukan bercinta dengan individu, ibarat kias saja. Blog ini kecintaan saya, saya menulis sejak 1996, di akhbar, di majalah, di ruang maya dan di mana saja ada peluang menulis, saya menulis hingga kini.

Segala-galanya bermula tanpa saya rancang, namun saya tahu apa yang saya alami hari ini adalah apa yang saya sering doakan sebelumnya. Jangan tanya saya apa yang saya doa dan bagaimana atau kenapa doa saya terzahir kerana termakbulnya sesuatu permintaan atau doa itu bukan sebab Allah mahu memenuhi permintaan kita, sebaliknya ia adalah sesuatu yang sudah tersedia untuk kita sejak kita ditiupkan roh ketika berusia 40 hari di dalam rahim ibu (sila perbetulkan andainya saya silap dengan fahaman ini).

Dan sekiranya terdetik dalam hati berkehendakkan sesuatu dan tergerak lidah untuk berkata-kata, maka berdoa dan memintalah kepadaNya kerana pasti ada sesuatu yang DIA mahu berikan. Ketika saya membuat perjalanan ke German dan tiga negara lain pada tahun lalu bersama Cik Ros, saya pernah berkata-kata saya ingin merasa pengalaman berpuasa dan berhari raya di luar negara...

Alhamdulillah, saya sempat berpuasa selama dua minggu di England dan menyambung puasa selebihnya di Sungai Long, di kediaman saya yang sentiasa saya rindui setiap detik...kediaman sunyi yang banyak menyimpan cerita saya.

Wednesday, 2 April 2014

Menaakul bahasa alam..

Duduk depan tingkap lagi...

Waktu pagi je, ada burung tolong kejut
riuh berkicau
ok ok aku faham..
katanya: bangunlah manusia
jangan nak tidur lagi
subuh dah masuk
nanti selimut tu jadi kulit babi.


Sambil minum kopi
berangan adalah enak
sebab free kan
ada angin bertiup manja
sambil cium-cium cermin tingkap depan aku
ok ok aku faham
kejap ya nak mandi dulu
kol 10 pagi ni elok buat dhuha
kalau ada ikhlas nak buat..
sebab dhuha ini tarik rezeki
dan menutup 'lompang' yang ada tapi kita tak tahu.

Dah habis minum kopi,
ehh rasa mengantuk pula..
nampak kat luar, pokok-pokok meliuk lentuk
angin dah mula usik tu
nyamannya udara
tidur sedap ni
ok ok aku faham
pi tidur dulu jap sebelum zuhur
jangan terbabas tau
dan jangan tidur selepas zuhur atau atau asar atau maghrib
tidur lepas isya' tak pe

Dah makan tengah hari
apa-apa je lah janji halal dan kenyang
sambil minum kopi dan makan jajan
sambil buat kerja depan tingkap lagi
tiba-tiba alam hiba
warna langit mula keruh
ok ok aku faham
negara kita pun four seasoh wehh
macam winter
asal jam 4 petang jer, alam berubah corak
mendung dan kelabu
perasaan jadi sayu
hebatnya kuasa Allah
dalam beberapa detik
aku boleh amati
warna alam bertukar
dari ceria kepada sendu
dan sesekali pilu.

Besarnya kuasa Allah
aku yang tidak pernah peka ini
jadi notis
dengan setiap pixel
yang berlaku pada kanvas semulajadi
tiba-tiba sehelai daun jatuh
lantas mendarat di tepi cermin tingkap aku...

Allah..

Monolog angin..

Pemandangan sama yang dilihat setiap hari, namun tak pernah rasa boring. Lelaki yg pakai tshirt putih itu adalah uncle security yang kadang-kadang buat rondaan dengan naik motor atau berjalan kaki setiap dua jam. Manakala di hujung sana ada seorang lelaki memakai tshirt hitam, dia adalah jiran sebelah rumah aku berbangsa India..separa hensem dan status tidak diketahu..hahaha macam spy 007 pulak rasanya. Aku dah tahu pukuk berapa mereka akan lalu, bila masa mereka balik dan keluar lagi..


Kalau ada 25 jam
kesemua 25 jam ni
aku nak habiskan depan tingkap
walaupun tingkap ni kecil
tapi boleh nampak 360 darjah
Alhamdulillah
terima kasih Allah
bagi aku view yang tak pernah jemu
untuk dilihat..

Sejak tujuh bulan lalu
kadang-kadang sambil menjahit
angin cium cermin tingkap
sambil sapa
"Salam.." kata angin
"Waalaikumsalam.." aku jawab.
"Rajinnya dok depan tingkap ni.." kata Angin lagi.
"Ya..sebab nak tengok anginlah.."
"Mengintai saya ke?" Angin Tanya lagi
"Ya..bukan mengintai. Tapi dah awak dok berlari, kejar sana sini depan cermin tingkap saya, saya tengok je lah.."
"Owhh ok..dengar tak apa kami bualkan?"
"Dengar. Faham.."
"Apa lagi yang nampak sejak tujuh bulan lalu?" Tanya Angin mencungkil jawapan.
"Dulu ada pokok cantik, dah kena tebang..kesian.." aku kata.
"Lagi..?" Angin masih menyoal.
"Tu haa..daun-daun tu kalau kena geletek dengan angin..cantik tariannya, enak muziknya berdesir.."
"Owhh...faham bahasa angin dah ke?"
"Sikit-sikit..bolehlah faham.."
"Bagus..justeru, pertama sekali, lihat bagaimana kami berbicara, lihat bagaimana kami berkomunikasi dengan alam, lihat bagaimana kami memujuk burung menghargai kehidupan.."
"InsyaAllah.."
"Jangan insyaAllah saja..lihat dengan mata hati ya.."
"Ya..aku tahu.."
"Ni nak pesan..jangan dok ikut kehendak syaitan..kalau bunyi azan tu, terus solat.."

Tiba-tiba bunyi desir angin mencium cermin tingkap, jam 2.11 pagi ketika aku tulis entry ini. Angin di luar mungkin membuat lawatan mengejut sebab tahu aku belum tidur..

Selamat malam angin...
"Lagi..

Tuesday, 1 April 2014

Terbang lagi...

Sungguh
 tak akan jemu
membaca mengenai MH370
daripada tak tahu ilmu aviasi
aku jadi tahu.

Dan pada aku
mereka masih ada
di negeri abadi
hanya Allah yang tahu
kita rancang
rancangan Allah lagi hebat
kita hebat
Allah lagi hebat
kita nak hebat
hebatkan dulu perhubungan kita dengan Allah.

Tahun lepas
aku pernah sebut pada Ina
tak akan terbang lagi tahun ini
kerana tabung gajah aku
sudah disimpan rapi
dalam gobok pusaka.

Rezeki kita
tak siapa tahu
aku terpaksa terbang lagi
suka tidak
kesal pun tidak
di mana dan ke mana pun aku
aku adalah milikNya
dan DIA tahu apa yang terbaik untuk aku.

Allah..
saat dunia memerhati kita
saat ramai yang teragak-agak dengan MAS
aku tetap yakin
kerana Allah berkuasa
kerana Allah kerajaan langit dan bumi
Khamis ini aku akan terbang tinggi
selama 13 jam di daerah angkasa
semoga Allah mempermudahkan urusanku
Amin..

MH370 MH17


Selesai sudah
sejarah pedih
sebuah negara bangsa
genap 17 hari
siang berganti malam
keringat dan air mata
bersatu dalam usaha
mencari dan mencari.
Calar itu
berhenti berdarah
dan luka pun ghaib
namun parutnya
terus berbekas
walau habis
segenap dasawarsa kemanusiaan
meskipun cuba dilupakan.
Walau di samudera mana
pusara tak bernisan itu
Al-Fatihah...
Dan semoga roh mereka
dicucuri rahmat Allah
bersemadilah dengan aman
di lautan paling sepi
Malaysiaku kini
bersimbah nuansa pilu.

24 Mac 2014. MH370


Saya karang kata-kata di atas
sehari selepas PM kata,
ia berakhir di lautan Hindi.

Tiada istilah lambat mengenai MH370
dah nak masuk enam bulan,
sedih tak usah cakap
tak de sedara mara saya pun dalam tu
tapi rasa terkesan sungguh
dan benar bagai dikata
banyak iktibar yang kita peroleh
dan saya dapat 'sesuatu' dari kejadian ini.

Saya juga berdoa
kalau Allah izin
beri saya gambaran
walaupun dalam mimpi
bagaimana ia berlaku
dan ke mana ia ghaib,
sungguh saya nak tahu
walaupun ada beratus spekulasi
yang muncul menyendat dalam minda.

Kapt Brahim pernah bagi tahu saya
kenapa dia nak jadi pilot
dan bagaimana dia ketika ada di cockpit
terima kasih Kapt,
sebab pernah hadiahkan ayat Kursi
utk bekal tidur saya
ketika saya dilanda ketakutan..
di satu ruang kosong
terus berdoa..
untuk mereka..
pada saya, mereka masih ada!

Wednesday, 19 March 2014

Notis dak?
beberapa minggu lalu
kat Kelantan khabarnya habis dijual baju sejuk
suhu pula macam paras beku
selain Kelantan
beberapa negeri lain juga sejuk beku
lepas tu panas
sampai pokok pandan saya juga menemui maut
akibat panas melampau
air pun kena catu
sebab kering
pendek kata
banyak kawasan berpokok yang daunnya betukar merah
sekali imbas saya rasa macam musim luruh pula
ehh sorry saya memang suka berangan
saya berada di negara empat musim
apa ada hal
berangan adalah free!

Back to the topic,
notis tak, cuaca bagai diset dengan cepat dari sejuk ke panas
dari panas ke kemarau
kemudian hujan
adakah bumi kita sudah tergelincir dari paksi?

Sedar...