Monday, 28 August 2017

Zoo rescue day..

Dalam banyak-banyak tugas, tugas ini paling meninggalkan kesan kepada saya. Mungkin kerana berada dalam persekitaran yang dipenuhi haiwan, kesannya tidak sama. Dengan manusia, kita boleh berkomunikasi, tapi dengan haiwan..macam mana nak bercakap?

Minggu lepas dua adik saya (by friendship) Wan Rahmad dan isterinya Idah ajak saya pi buat kerja kat zoo. Macam orang lapar diberi sebungkus nasi lemak dengan sambal tumis kerang dan teh ais ikat tepi, saya terima ajakan mereka. Seawal jam 6 pagi, kedua-duanya sudah tiba di Sungai Long untuk ambil saya sebelum meneruskan pemanduan ke Zoo Negara.

Sampai di Zoo, kami diberi penerangan apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan ketika membuat kerja amal di zoo. Selain kami bertiga, ada lebih 50 sukarelawan lain yang sanggup mengorbankan cuti hujung minggu mereka demi sebuah tempat bernama zoo dan demi kebersihan persekitaran untuk haiwan yang ada di situ. Bagi saya, besar usaha mereka kerana sanggup mengorbankan tidur dan nyaman pagi hujung minggu semata-mata untuk berkhidmat terhadap haiwan di situ. Salute!

Nampak tak ada emu kat tepi sebelah kanan tu, dok main jauh-jauh ja depa, heran tengok kami selamba  dok bersih rumah depa..sat naa kakak nak sapu daun kering ni...
Saya ditugaskan membersihkan persekitaran kawasan 'bird aviary.' Tanpa berlengah, saya dan Farah mencapai penyapu lidi dan mula membersihkan luruhan daun buluh yang ada di sekitarnya. Sehelai kami sapu, tiga helai lagi yang baru gugur. Mencabar! Tapi kami berjaya menyapu bersih. Wan Rahmad dan Idah pula dihantar bertugas membersihkan rumah Zirafah. Menarik juga berkerjasama dengan zirafah kata Idah.

Bulu emu bercabang dua..halus dan lembut jer tapi bila dah kena tanah dan kotoran lain, jadi keras kejung..
Sehingga jam 10.30 pagi, kami diberi tugas baru iaitu membersihkan kandang burung emu. Emu? Boleh bayangkan bagaimana rupa burung besar yang tangkas berlari itu? Selama ini kita hanya lihat di kaca televisyen emu atau kasawari mengejar manusia dan kali ini saya berserta Farah, Idah, Wan Rahmad dan seorang zoo keeper akan sama-sama membersihkan kandang yang dihuni 15 ekor emu? 15? Ya 15 ekor kesemuanya dan saiz mereka sama tinggi dengan kami? Owhh takut?! 
Happy sungguh dapat main air pancut gini..kat tepi ada baby hypo menyelam...
Memang pada mulanya berasa gusar dan tak boleh nak bayangkan andai kata emu berkenaan mengamuk. Zoo keeper awal-awal sudah beritahu kami, jangan sekali-kali berlari dalam kandang emu kerana jika nampak je manusia berlari, emu akan mengejar sepantas kilat. Itu antara pesan zoo keeper kepada kami selain berhati-hati dan membuat kerja dengan senyap. Emu pun tahu jika kita ada niat untuk mencederakan mereka. Beruntungnya, kami masuk dengan bergaya, sapu daun-daun kering dan satu jam kemudian licin bersih kandang emu yang luas tu. Ada juga sekali  sekala si emu tu datang dekat dan tercengang melihat kami konsisten membersihkan kandang burung besar itu. Dalam hati usah cerita, emu sila pergi jauh dan jangan kacau. Kami cuma nak bersihkan tempat kamu saja. Selesai mengumpulkan kesemua sampah, kami pun keluar dengan bergaya juga dan emu pun gembira tengok kandang dah bersih!
Tengok muka depa ni geram je kan tapi kalau kena tendang, sorry naaa sakit woiii...

Pengalaman setengah hari ini sangat berharga. Walaupun sekejap, banyak ilmu saya kutip kerana sudah tahu bagaimana tugas zoo keeper dan penat lelah mereka menjaga haiwan. Zirafah mungkin nampak sweet dan gorgeous tapi kalau ia mengamuk, dua kaki belakang sangat berbahaya kerana mempunyai kekuatan menendang yang luar biasa, jadi berhati-hati. Kalau anda pengunjung, tak ada masalah sebab anda tidak 'berhubung' terus haiwan berkenaan.

Manakala emu pula kekuatannya pada kaki terutama pada jari. Kaki yang panjang membolehkan emu berlari dengan pantas dan ada tiga jari. Jari tengah paling bahaya kerana kuku emu seperti 'razor blade'. Apa-apa hal pun, kalau terpaksa berhadapan dengan emu, tekan kakinya dulu kerana ia boleh menjadikan emu cool sebab kaki dah kena kunci kan...

Jadi ini antara dua perkara baru yang saya ketahui setelah menjadi volunteer dalam tempoh beberapa jam. Rasa macam banyak lagi kena belajar. Saya akan register lagi untuk jadi volunteer kat sini. Anda boleh buka website zoo untuk lihat info sekiranya ingin jadi volunteer kat zoo...

Wednesday, 9 August 2017

So.Lek!

GINCU & GOL? Bukan, ini bukan cerita gincu dan gol lakonan Sazzy Falaq dan Fazura suatu ketika dulu. Ini Pasal gincu yang saya suka, gincu yang sesuai dengan kulit atau bibir. Mempunyai bibir macam Anita Sarawak adalah satu keistimewaan dan ada bibir kecil mungil macam Neelofa pun satu keistimewaan juga.
 
Antara kosmetik yang saya ada, diberi dan disuruh cuba..mana yang saya suka warnanya akan kekal lama dalam pouch ajaib saya. Mana yang saya tak berapa minat akan beralih kepada tuannya yang baru...
 Ya lah, bibir setiap orang mempunyai bentuk yang tidak sama walaupun secara umumnya ia adalah bibir. Ada suatu masa dulu, saya berpeluang berbual dengan seorang tauke kosmetik. Dia  wanita Cina berusia pertengahan 30-an dan cantik orangnya. Bibirnya mungil dengan pelipis mata yang tidak begitu jelas, namun pembayang mata menjadikan matanya tampak bulat dan cantik.


Dia tanya saya jika diberi peluang, apa yang saya ingin ubah pada wajah. Saya kata, saya mahu kecilkan bentuk bibir kerana dengan bibir yang saya ada kini, gincu saya cepat habis dan saya pula jenis yang suka mengenakan gincu pada bibir untuk elak kulit kering.
Merak dan Saadong yang diberi kepada saya dan kedua-duanya saya suka.
 Dia kata jangan, kerana dia suka bibir macam saya, ala-ala Anita Sarawak manakala saya pula suka bibir macam dia, kecil mungil. Betapa saya adalah manusia yang tak pernah puas dengan nikmat Tuhan pada masa itu. Dah elok-elok ada bibir cantik, nak kecilkan pula. Haishh! Tapi sekarang saya sedar dan gembira dengan apa yang saya ada kerana tak perlu suntik botox dan tak perlu buat pembedahan plastik untuk dapat bibir sempurna.

Biarlah orang nak cakap apa, saya tak peduli. Biarlah orang nak simbolkan bibir itu dengan apa, pun saya tak peduli. Yang saya tahu (dan sangat bersyukur) bibir saya sempurna dan sentiasa dioles dengan gincu berkualiti dan berjenama. Bukan saya beli, tapi saya diberi percuma, disuruh review dan nyatakan pendapat saya mengenai produk berkenaan. Ini nikmat kerja macam saya. Try new product and write your opinion about it. Mudah bukan? Tapi tidak mudah sebenarnya, bukan sekadar menulis, perlu ada knowledge sebenarnya untuk buat review barangan kecantikan ini.

Kebetulannya, kebelakangan ini banyak produk gincu baru ada di pasaran. Saya dah lama dengar mengenai gincu jenama So.Lek. Dan dah baca banyak review juga mengenainya, cuma tak berpeluang nak cuba, belum ada peluang membelinya. Ada juga saya beli/dapat gincu jenama lain seperti Dyan dan Madu Kosmetik.

Nak jadi cerita, ada satu pagi tu saya masuk office, ada satu gincu atas meja saya. Jenama So.Lek. Apa lagi, saya cuba terus kat bibir. Ahh hasilnya memang menggembirakan. Ia meluncur lembut pada bibir dan tidak kering, jadi bibir tidak menggelupas. Warnya pun sesuai dengan rona kulit saya. Meneliti bahan yang digunakan untuk pembuatan gincu berkenaan, ada Copernicia Cerifera (Carnaubo) Wax, Hydrogenated Polysobutene, Petrolatum, Cyclohexsiloxane, Silica, Titanium Dioxide, Tocopheryl Acetate, Collagen, Flavor , BHT, CI 77491, CI 42090 dan CI 77891. Ini semua adalah bahan-bahan asas dalam pembuatan kosmetik. Anda boleh buat carian di internet atau Google. Saya bukan saintis, jadi saya buat carian dan baca mengenai bahan yang digunakan. Setakat yang saya faham, bahan-bahan ini adalah bahan asas untuk kosmetik dan digunakan dalam hampir kebanyakan pembuatan kosmetik.

Dan berdasarkan pengamatan saya juga, gincu So.Lek ini adalah water base dan mudah dibersihkan. Dengan tekstur lembut dan halus, ia tidak mendatangkan banyak masalah pada bibir saya. Tak tahulah pula dengan bibir dengan orang lain. Ia sesuai dan serasi denga  bibir saya, mungkin tidak pada bibir anda.

Saya juga suka gincu ini kerana ada elemen tempatan yang sangat kuat. Pengasannya ialah Dahlia Nadirah, wanita Melayu berkelahiran Kelantan. Sebab itulah ada koleksi gincu So.Lek dinamakan dengan nama Saadong. Ada juga Merak, Teja dan beberapa lagi.


So.Lek akan terus ada dalam koleksi gincu saya. Harga pun berbaloi. Saya bernasib baik kerana gincu kedua dari koleksi So.Lek tiba lagi ke meja saya. Jadi saya sudah ada Merak dan Saadong. Highly recommended ya cik adik semua kalau nak cari gindu, go for So.Lek!