Wednesday, 16 November 2016

Salmon dan protein...

Ikan goreng, menu paling mudah nak melakukannya kalau kat dapur sendiri. Lepas letak kunyit dan garam zass jer dalam kuali kan tapi lain jenis ikan mungkin lain kaedah menggorengnya. Kalau aku sendiri suka ikan selar kuning yang kecik je saiznya sebab bila goreng dalam minyak panas, ia akan jadi rangup dan sekor tu boleh makan untuk dua suap nasi je, jorang makan ikan apa?

Walau apa pun, ikan adalah sumber protein. Kita selalu dengar, kalau siapa nak diet bagus ambil hidangan ikan kerana ia adalah sumber protein dan protein berguna untuk keperluan tubuh badan. Tak payah nak risau pasal lemak sebab lemak ikan tak memudaratkan. Lagipun sesetengah spesies ikan mempunyai kandungan Omega-3 yang tinggi dan kebaikan omega 3 korang semua dah tau kan. Kalau tak tahu juga, boleh google mengikut kapasiti sendiri.

Nampak tak lapisan putih antara kulit dan isi salmon tu, bila kita goreng kadang-kadang
ia jadi macam ketulan lemak berwarna putih macam susu kan, itulah protein. Logiknya,
bila minyak dan kuali sudah betul-betul panas, lelehan protein tidak akan terkeluar
sebab ia masak dengan cepat dan kekal berada antara lapisan kulit dan isi salmon..ni
kalau perah lemon dan makan dengan nasi panas ni harus jadi tiga pinggan!
Arwah Abah dulu sentiasa pesan, jangan takut nak makan ikan laut dalam kerana ikan laut dalam ni selain isinya sedap, khasiatnya pun lebih bagus. Sebab tu kalau tuna, mahal juga harganya termasuklah ikan isi putih seperti senangin dan siakap.

Aku dah try ikan yu masak kari, ikan sebelah, ikan jebung (ikan ayam), baji, golok dan macam-macam lagi ikan.

Chef Zafarul Aswad menunjukkan cara-cara nak hiaskan salmon tu dengan stuff
yang dihasilkan daripada bread crumb, chop parsley, garlic dan sedikit serbuk perasa.
O ya jangan lupa tuang sour cream...completely parfait!
Salmon pun best. Ok kita tau salmon banyak protein dan ia tergolong dalam kategori ikan mewah. Kalau kat Jusco tu sekeping nipis jer dah nak dekat RM18, tu pun kalau nasib baik. Silap haribulan harganya jadi RM25. Jadi, oleh sebab ikan mahal dan kaya protein, sayanglah kalau kita makan ikan tu tapi tak dapat sumber protein sebab tersilap masak.

Kalau korang perasan, ada bahan berwarna putih dalam lapisan daging salmon, lazimnya ia terletak antara kulit dan isi. Kalau kita goreng, memang nampak jelas lapisan warna putih tu, itulah sumber protein dalam salmon. Bagaimana nak lock protein supaya tak hilang dan kita dapat manfaat dari protein tu?

Ini tipsnya;

# Pastikan ada smoke kat kuali sebelum menggoreng salmon. Dalam erti kata lain, biar kuali korang tu berasap bagai, lepas tu baru letak salmon dengan cermat. Jangan lempar pulak ikan tu, tak pasal2 karang minyak terpercik kat muka.
Ini salmon baru lepas goreng, letak stuff dan masuk oven sebab
nak pastikan stuff tu crispy!
#Bila kulit salmon bertemu minyak panas, ia terus jadi garing dan sumber protein juga terperangkap antara kulit dan isi. Jadi inilah proses yang dinamakan lock protein dalam salmon tu.

#Flip ikan tu sekali je, kenapa? Sebab kalau flip banyak kali karang hancur pulak ikan mahal tu. Bagi aku salmon ikan mahal, tapi mungkin pada korang apa ada hal dengan salmon ni, setakat dua RM20 atau RM30 tu sempoi ja la kot ya? But not for me!

#Lazimnya kalau nak goreng salmon, 3 hingga 5 minit dah cukup ok. Bila nampak warna kulitnya dah caramelise dan isi salmon dah bertukar kepada oren keputihan, tu dah masak la ikan korang.

#Makan panas-oanas k, sedap!


3 comments:

  1. Aku takut nk beli salmon block...
    1. Dah la mahal
    2. Kesegaran yang meragukan sbb tgk matanya dah kecut mcm asam masin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, aku setuju dengan kau. Tapi yang ini aku p cooking workshop, jadi depa sediakan salmon fresh sbb namanya pun sesi memasak kan, jadi memang depa bagi kami guna ikan fresh.. sama juga macam daging kan...ngeri seh sbb depa simpan lama sangat dalam freezer..

      Delete
  2. antara ikan feveret tapi mahal tak boleh lah makan selalu
    sesekali makan smabil reward diri hihi

    ReplyDelete