Wednesday, 9 November 2016

Kedai kopi Jaslyn Cake

Hujung tahun buat aku ingat banyak perkara. Kalau zaman kerja di kilang kertas dulu, masa nilah nak kecut perut sebab bos nak buat appraisal, masa ni lah nak kira duit nak bayar hutang yang ada dan masa ni jugalah nak cek list perkara yang belum settle, tapi bila dah tak kerja, tak ada apa dah nak pening. 

Ibarat kata, bila kita meningkat usia maka kehidupan pun menjadi semakin slow dalam setiap tindak tanduk, tapi hakikatnya masa semakin pantas bergerak menuju negeri akhirat. Memanglah kita selalu dengar kata-kata sekarang ini kalau nak mati, tak semestinya orang tua. Orang yang berusia muda pun mati kalau sudah sampai masa seperti dijanjikan Allah. Jadi jangan ingat orang muda lambat lagi nak mati, dan jangan ingat dah tua tu esok lusa akan mati. Yang penting rebut peluang yang ada untuk topup amal ibadat buat bekal ke negeri akhirat. Buat apa-apa kerja yang tertangguh yang sebelum ini tak sempat buat dan hiduplah dalam kegembiraan. Ehh ini aku punya falsafahlah, tak tahulah pula bagaimana dengan orang lain.

Jadinya, selagi masih ada peluang, selagi itulah aku ada banyak perkara nak buat, ada banyak kerja yang nak diselesaikan. Tapi tak pe, Shasha kau kena buat satu-satu, jangan nak exhaustkan diri. (Noted! Untuk diri sendiri...)

Semalam ada meeting dengan Cik L. Dia nak minta aku buat write up pasal vintage/produk antik yang dia nak jual. Cantik-cantik juga barangnya. Ada cawan, piring, pinggan, cake tier, bowl..macam-macamlah. Bila dia tunjuka gambar produk tu, confirm aku tak mampu nak beli, setakat tulis mengenai barang antik, haa yang ini aku mampu!

Kami berjumpa di satu kafe di Bangsar, Jaslyn Cafe. Ok masuk-masuk je dalam kafe ni aku rasa agak sesak sebab ianya agak sempit. Tak reti pulak nak agak keluasan kafe ni. Lepas tu aku duduk dan letak beg sambil tengok kat kaunter apa lagi yang ada. O ya ada madeleine dan tiga jenis kek lain, tapi dah tak banyak slice. Bolehlah, aku order madeleine dua ketul dan secawan coklat panas.Feeling-feeling negeri orang putih sikit. Kebetulan di luar cuaca mendung dan sedih. Di depan aku pulak ada sepiring madeleine dan secawan air coklat..apa lagi..aktiviti berangan pun start lah. 

Ternyata, Jaslyn Cake atau kafe Jaslyn ni comel sebenarnya dan agak cozy walaupun ia sempit pada perkiraan aku. Madeleinenya pun awesome, garing di luar dan gebu serta lebut di dalam. Sambil hirup minuman panas, sambil layan berangan juga. Kalaulah aku ada kafe comel macam ni, aku nak jual kek pisang yang digrill dan aku akan letak sedikit keju di atasnya. Jadi keju itu akan cair perlahan-lahan sementara kek pisang masih panas. Sebenarnya aku selalu makan menu ni masa kat Kafe Brown di Brockley circa 2014 2015. Sedap kata kau! 

Ya, cakap pasal kafe ni..kalau barang makan yang dijual sedap kafe sempit pun orang akan pergi. Kalau bersih, satu bonus. Kalau servis bagus, memang vaa vaa vooms la kan. 

Kafe Jaslyn Cake ni antara yang ok. Dah masuk senarai kedai kopi yang aku suka!

jaslyn cafe, madeleine, hot choc

2 comments:

  1. Akak thu tak, klu sy stress, sy suka berangan jln sorang masuk kafe, mkn sepotong kek dan secawan hot coklat (of coz lah berangan kt negara musim sejuk) haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irfa, akak ni stress ke, tak stress ke memang akak suka explore kafe baru. Bila dah tau keadaannya, dah puas hati lepas tu kalau bagus akan ulang pergi lagi:)

      Delete