Wednesday, 6 January 2016

Masa..


video

(Video dikir barat ini tak ada kena mengena dengan cerita, saja letak sini sebab aku suka instrument dan style mereka. Group Aswara)


Tidur bangun, tidur bangun, sudah enam hari aku hidup di tahun 2016! Sekejap sungguh masa berlalu, tidak pernah terlambat pun..tak pernah menipu walau sedetik, aku je yang selalu menipu diri sendiri..macamlah detik waktu itu menunggu aku. Dah kunci jam nak bangun jam 5 pagi, bila jam menjerit, celik mata sipi-sipi pada jam dinding..ahh bagi masa tambahan lagi lima minit. Bukan lima minit, jadi lima belas minit terus. Dah 15 minit lari dari jadual asal. Lain kali tak boleh buat perangai malas gini, rugi!

Pagi ni L wasap, ucap Happy New Year dan di hujung ayat ada emoticon red lips...cehh wasap memujuk, dah terlalu lambat bruhhh...tak de apa lagi nak wish.

F pun bagi tahu dia rasa kerdil dan miskin sebab harga minyak dan gas jatuh merudum so pendapatannya turut merosot sedangkan ada anak nak kena feed. Ok aku simpati, keluarlah ayat moral support sebaris dua kat F. Relaxlah bro, ada laa rezeki awak dan anak tu. Kawan-kawan ye dak, kalau bukan kita yang nak support dan legakan perasaan mereka, siapa lagi.

R wasap juga, dia nampak aku kat Publika dua minggu lepas masa naik eskalator. Aku kata apasal tak buzz, katanya bini ada sebelah..hmm..tau pun respek bini. 

Masa terus berjalan, kerja tak surut pun dari atas meja. Tapi tak jadi hal sebab aku suka dengan apa yang aku buat sekarang, kais pagi makan pagi. Cukup duit, beli tiket 'balik kampung.' Aku macam biasa ulang alik dari Sg Long ke PJ tiga hari seminggu, lagi dua hari ulang alik ke Desa Pandan dan dua hari yang bersisa duduk rumah buat kraf atau bakar cookies atau kek dan dicelah-celah masa tu minum kopi depan tingkap sambil kira burung pulang ke sarang. Sesekali tengok di balik cermin nampak brader B jogging depan rumah...ahh hidup!

F pernah kata, "U ada semua yang you nak.." Aku jawab, I dah kerja 18 tahun, belajar 18 tahun,  (ehh baru 28 tahun ya) iskk ini tak betul, Selebihnya lagi beberapa tahun tu ada banyak hal yang berlaku yang mana ia membabitkan pengalaman mahal dalam hirarki kejadian seorang individu macam aku ni. Jadi tak mustahillah aku dah capai semua yang aku mahu dalam hidup...walaupun...

Kadang-kadang jadi telinga sambilan untuk kawan-kawan mengadu hal, kadang-kadang jadi bahu tetap untuk seorang hamba Allah bersandar dan ada kalanya jadi tangan yang mampu menarik kawan-kawan yang hampir lemas tenggelam oleh arus kehidupan. Aku bukan bagus pun, tapi aku mampu buat kawan-kawan rasa lega dan sedikit bagus pereasaan mereka bila mereka call aku. Begitulah aku..tak ada kerja tetap tapi sentiasa banyak kerja. Apa-apa pun, kain pagi makan pagi aku ini sangat aku sukai. 

Bukan tak pernah jadi mak ayam, masa kat Brockley kerja aku panggang 300 ketul ayam setiap hari. Cukup tiga bulan, aku memang jadi mak hayam sebab baju pun berbau ayam walaupun dan dibasuh dengan detergent paling wangi di UK. Mana tidaknya, Harry kata sejurus dia turun dari tren di hujung Brockley, bau ayam yang aku panggang sudah menyerbu masuk ke lubang hidungnya walaupun jam 3 pagi. Kuasa ayam katanya.

Semua ini membabitkan masa. Pengalaman juga membabitkan masa lalu. Masa yang sangat berharga dalam setiap kehidupan insan. Masa yang semakin singkat. Ibarat kata hidup aku kini adalah 'Asar yang menunggu ke Maghrib' tak lama bukan. Lagi singkat kalau dari Maghrib menunggu ke Isya. Semoga aku dapat manfaatkannya sebaik mungkin dengan usia yang masih bersisa ini.


What a bless life!

5 comments:

  1. As Salam LW

    bau ayam oke lagi
    ni bau gotah ojol tu yang tengek dan bacin hehehe
    melekat bau sebulan tak holang hahaha

    Tu yg ada kawan tu dulu nak pegi dating, 2-3 hari dah tak noreh dan pegang gotah ojol tu hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Bapak,
      Ya betul sangat, bau ayam melekat sampai ke rambut. Tiga bulan saya bergelumang dengan ayam panggang...adehhhh sampai kan dating dengan mat saleh pun depa kata uikss like fried chicken hahaha

      Delete
  2. cepat masa berlalu kan kak..

    semoga kite tak mensia-siakan masa yg ade...

    Happy New Year~!

    ReplyDelete
    Replies
    1. CaDLyNN

      Ya dik, akak rasa baru je lagi Januari 2015 tapi sebenarnya dah melalui january 2016. Jadi..moralmof the story kita jangan sia-siakan masa dan peluang yang ada..:)

      Delete
  3. Hidup dgn tenang ye kak...
    Biarlah Allah tentukan hari depan

    ReplyDelete