Saturday, 23 August 2014

Tiada tajuk...

Kali terakhir menulis di sini ialah awal April lalu, lebih tiga bulan halaman ini tidak diisi dengan sebarang catatan kerana masa sangat terhad termasuklah kekangan capaian internet yang tidak menentu. Mungkin boleh saja dikatakan 'hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih...'

Honestly, writing in newspaper or magazine is among the greatest things in my life..and of course blogging is my whole life passion. Kalau diibaratkan blog ini seperti kekasih hati, sudah pasti dia merajuk dan menganggap saya tidak sayangkan dia lagi kerana saya sunyi dari mengunjunginya selama hampir empat bulan. Lazimnya manusia kalau berkasih saying setiap hari nak jumpa, ini tidakm berbulan-bulan ditinggalkan tanpa sebarang berita, maka kita putus! Bagaimanapun saya bukan bercinta dengan individu, ibarat kias saja. Blog ini kecintaan saya, saya menulis sejak 1996, di akhbar, di majalah, di ruang maya dan di mana saja ada peluang menulis, saya menulis hingga kini.

Segala-galanya bermula tanpa saya rancang, namun saya tahu apa yang saya alami hari ini adalah apa yang saya sering doakan sebelumnya. Jangan tanya saya apa yang saya doa dan bagaimana atau kenapa doa saya terzahir kerana termakbulnya sesuatu permintaan atau doa itu bukan sebab Allah mahu memenuhi permintaan kita, sebaliknya ia adalah sesuatu yang sudah tersedia untuk kita sejak kita ditiupkan roh ketika berusia 40 hari di dalam rahim ibu (sila perbetulkan andainya saya silap dengan fahaman ini).

Dan sekiranya terdetik dalam hati berkehendakkan sesuatu dan tergerak lidah untuk berkata-kata, maka berdoa dan memintalah kepadaNya kerana pasti ada sesuatu yang DIA mahu berikan. Ketika saya membuat perjalanan ke German dan tiga negara lain pada tahun lalu bersama Cik Ros, saya pernah berkata-kata saya ingin merasa pengalaman berpuasa dan berhari raya di luar negara...

Alhamdulillah, saya sempat berpuasa selama dua minggu di England dan menyambung puasa selebihnya di Sungai Long, di kediaman saya yang sentiasa saya rindui setiap detik...kediaman sunyi yang banyak menyimpan cerita saya.

6 comments:

  1. Assalamualaikum dik,
    Biar pun 4 bln sekali.. insya'Allah.. selagi ada hayat dipinjamkan Allah.. selagi itu juga K.Sham akan berziarah ke sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam kak sham
      Alhamdulillah..saya masih ada kemahuan untuk menulis..rindu nak menulis seperti dulu namun hambatan kerja agak mengekang masa berblog..terima kasih kerana ziarah ke sini:)

      Delete
  2. kalaulah saya tak fren kat FB, mgkin saya pun merajuk sbb lama x dgr berita akak ;)

    slmt kembali ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan merajuk Irfa, sentiasa ingat kenangan itu..insyaAllah kita jumpa lagi hujung Sept nanti ya, akak fly ke sana semula;)

      Delete
  3. Sha, selamat kembali ke sini. Dan teruskan berblog. Walaupun kita still bersapa di instagram, tapi cerita di blog lebih puas dibaca!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Sue, selamat bersua di sini..IG pun sama begitu juga FB..terus menulis ya:)

      Delete