Posts

Showing posts from January, 2014

Masih hidup...

Minggu lalu, ada sms masuk: "Bila free, boleh jumpa tak? Nak bagi buku?" "Buku apa?" "Buku saya, ada dua biji baru siap.." "O ok..anytime. Cakap je kat mana, nanti saya pi.." "Isnin, jam 3 petang. Mai opis saya.." "Ok boleh.." Dan aku pun menunggu-nunggu hari yang dijanjikan, alang-alang turun KL nak jumpa pemberi buku, baik juga aku jumpa sahabat yg dah lama tak jumpa ni, Che Kem. Kalau jumpa Che Kem, aku mesti mengeteh sejam dua dengan dia, yang juga sama sealiran minat dan percakapan. Lepas habis sembang, aku menghala ke opis pemberi buku dan Che Kem menuju ke Aswara kerana katanya dia ada urusan di sana. Jam 3 aku jumpa orang dimaksudkan. Dua buku bertukar tangan. Satu buku edisi mewah dan satu lagi buku nipis yang dia menang hadiah pertandingan puisi. Aku lebih-lebih lagi suka sebab dapat dua buku percuma dan sudah pastilah akan dihargai. Sekitar jam 4.45 pm aku minta diri sbb nak elak sangkut..dari Jalan Tun Razak, ber…

Gossip..

Dulu rumah sebelah kiri kosong lebih dua tahun, jadi aku berdoa supaya ada jiran. Tup tup awal bulan hari tu, nampak sorang mamat Africa berjalan masuk ke dalam rumah kosong tu dan kemudian ada lori besar park depan rumah dengan segala bagai barang. Okeh doa aku sudah sampai atas, Allah mendengar. Dan ada jiran sudah sebelah rumah.
La ni dah nak masuk dua minggu depa pindah masuk, ada kemusykilan lain pulak. Setiap malam ada bunyi bising seperti angkat berat dan hempas ke lantai. Aku tau la depa tu bina badan kot sebab pernah nampak thread mill depan pintu beberapa hari dulu. Ok la gitu kan, tapi memang mak hairan apasal malam2 pun depa bersenam. Musykil sungguh.
Depa ni rasanya couple sebab selain mamat Africa tu, ada sorang perempuan nama Jasmin (haaa sempatlah lagi I skodeng dan bertegur sapa dengan jiran kan), yang juga keluar masuk. Aku pernah dengar suara baby nanges di siang hari, tapi tak pernah nampak babynya.
Di suatu hari Khamis, sambil bela pokok bunga, keluar mamat jiran…

Amber Chia Vidal Sassoon

Image
Betullah..apabila sudah terlalu lama ditinggalkan, ingatan kita pun pudar. Lupa secara perlahan-lahan dan tiada lagi sentuhan yang meresap, yang selama ini kita sayang dan kita jaga dengan baik. Tiada lagi kerinduan dan tiada lagi perasaan teringat-ingat. Saya tak pasti tajuk di atas sesuai atau tidak dengan entry ini..writers block again!!! Hari ini, 10 Januari 2014 genap empat bulan aku berhenti menulis di halaman Wanita di akhbar yang cukup aku sayang, Berita Harian. Selama 18 tahun menjadi wartawan dan menulis di akhbar berkenaan, usah kata keringat, air mata juga mengalir apakala aku tak dapat menemubual individu yang dikehendaki editor. Ketika itu hampir Maghrib dan editor suruh aku menelefon seseorang. Bayangkan waktu orang sibuk ingin menunaikan solat, gua pulak sibuk mendail no telefon dan akhirnya tidak berjawab. Kerana terlalu takut, aku menangis di dalam tandas dan apabila keluar dari tandas wanita, ada dua tiga rakan termasuklah wartawan berasal dari Sabah, namanya Johny…