Monday, 10 June 2013

How to preserve herbs...

Setiap kali kemas peti es, mesti ada rasa bersalah sebab ada je serai kering, halia kecut dan cili berkedut sebab aku tak perasan 'mereka' tu dah berapa lama dok diam dalam vege box kat aras bawah peti es. Minta maaf lah sayur2 semua. Tak dak niat nak bazirkan korang semua. Kalau mak ada, mesti mereka tu tak sempat mati beragan dalam peti es, mesti depa suka terjun dalam kuali atau periuk tapi sebab aku leka 'masak' kat luar rumah, lupa mereka dalam peti es..
 
Okeh tak nak membazir dah lepas ni, meh kita share macam mana nak simpan herba macam rosemary, thymes, basil atau pun mana-mana English herbs..senang jer..ambil daun herba tu, korang chop atau cincang sket kasi luka-luka daun tu, gaul dengan butter, simpan dalam peti es. Bila nak masak..ambil je sesudu dua bersekali dengan butter tu..mesti aromanya meruap naik..
InsyaAllah boleh tahan juga sebulan dua..untuk herba local macam serai, kunyit, halia, daun kesum, bunga kantan..nanti yer. Aku belum khatam lagi bab nak awet sayur mayur tempatan. Soon bila ilmu dah dipelajari..kita buat..ok selamat mencuba ya!

26 comments:

  1. amboi anak mak yam, sayur orang putih aja yang dikhatam...nampak bebenor selalu terbang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cekem Mirza
      Hallo Cekem..isk tak baik dok kata i gitu..u tanya ulam pucuk serai kayu, pucuk lemiding, pucuk te'ghe, semua i kenal taww...ekekeke!

      Delete
  2. i semua tu tak ada...terror tak i...hahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nenet Penne
      I tau u terer..u tau tapi u saja manja2 tak nak masak kan sebab u sorang kan, macam i laa..kita masak kat kedai naa..hihi

      Delete
  3. Aaaa. Masalah sama. Nak tunggu petua serai, daun kari, daun limau purut. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrs Spicy
      Okeh tunggu sikit masa ya..nanti kita citer cemane nak awet serai supaya tahan lama..

      Delete
  4. wow...nice tips...thanks for sharing kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farah Wahida Wahid
      Yw Farah..insyaallah yang baik itu molek kita kongsi kongsikan..

      Delete
  5. sis kena simpan tempat beku ke tak?

    (buta huruf sungguh!) huhu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. blog tips kurus
      darling, tak payah tempat beku..letak jer mana-mana ruang dalam peti es..hihi

      Delete
  6. bau butter tu pun dah sedap...

    kalau aku nak awet, aku boleh sapu butter ke seluruh badan dan masuk ke dalam peti ais... boleh tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nizam.Ariff
      Kau ni kan...satu hari aku rasa senak perut sebab ketawa dengan ayat ko neh...adehhhh lawak tau..ekekekeek gelak guling guling haku!

      Delete
  7. cayang LW, sebab sudi share ilmu yang berguna : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makcik tempe @ CIDDC
      muah muah!! nanti kalau ada yang menarik kita letak sini yek..

      Delete
  8. Mekasih LW,
    Nnt kalau dh khatam hat sayur kg.. update ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Sham
      ya lepas kita khatam ilmu tu kita akan segera tempek kat sini...yippi!

      Delete
  9. TQ kak. Bt gril steak pun, sodap kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. faraherda
      ya betul farah..letak jer dengan butter tu sama
      mesti aromanya meruap naik kat dapur kan..

      Delete
  10. Tq for the share...xtaw plak rietta....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rietta
      Haaa skang rietta da tau kan...:)

      Delete
  11. Gitu rupanya, informasi yg sangat berguna nih. Terima kasih dik LW :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak DInas
      ye senang saja kan..jimat pun ya
      saya ni kalau boleh banyak benda nak preserve
      termasuk diri sendiri..ekekeke

      Delete
  12. Sis,

    Nak preserve kunyit, lengkuas, serai, halia, daun kari sumer tu.. lg senang sis. Tanam jer semua tu dalam pasu kt tepi pagar, nak masak jer petik atau korek.. hehe..

    Yer la kan sis, nk tanam herba2 mat saleh ni, tk hidup plak kt sini... kalu tak, teringit bebenor ler tanam dlm pasu letak tepi tingkp cam diaorg tu..

    ReplyDelete
  13. menarik nye tips ni...boleh cuba pasni. selalu beli parsley bagai, nk guna 2-3 tangkai je...pastu kecut mecut dalam peti ais.

    sedang bygkan, mcm gayanye kalau kunyit di preserve dlm butter...

    ReplyDelete