Thursday, 2 August 2012

Katanya...buat je dulu..

Aku tak pernah peduli dengan tahi lalat sehinggalah pada suatu hari, aku nampak arwah abah memberi pelempang lemak manis kepada adik kerana kenakalan, berbekas lima jari pada peha adik dan adik demam dua tiga hari. Ini adalah tiga dekad lalu. Ketika itu abah pesan pada kami, jangan nak pelempang orang lain juga kerana dia tidak mahu orang yang menerima pelempang itu demam. Sampai kini aku ingat pesan abah, tapi tidak faham kenapa. Bila aku cek balik, di tapak tangan sebelah kiri ada sebutir tahi lalat. Mungkin itu agaknya tahi lalat berbisa yang akan membuatkan sesiapa terkena, teringat-ingatkan aku..haha  ok aku perasan...

Bila sudah agak faham mengenai tahi lalat, aku mula perhati akan setiap tahi lalat pada pemiliknya. KA ada lebih 25 tahi lalat padanya. Kini dia sudah gone with the wind dan tahi lalat dia lagilah aku tak tahu ke mana. Mungkin tahi lalatnya sudah dimiliki orang lain....biarlah!

Kakak ada tahi lalat besar pada tumit kakinya. Adik juga ada tahi lalat yang sederhana besar pada bawah bibirnya menyebabkan dia kelihatan manis walaupun dia sebenarnya cikgu yang garang di sekolah. Ada seseorang di tempat kerja yang mempunyai future sharp dengan empat tahi lalat terletak cantik pada wajahnya, bila ada yang tegur, dia akan cakap:
“...masa saya kecik, mak saya lupa nak kenakan kelambu masa saya tidur, habis lalat jahat datang buat titik atas muka saya...” Ok tidak kelakar, tapi aku suka dengar jawapan dia..:)

Kakak Lala ada tahi lalat pada bahu kiri, ada yang kata tahi lalat di bahu kiri pemiliknya akan memikul beban manakala aku ada juga pada bahu kanan, memikul kesenangan? Ini mitos tahi lalat, jangan percaya...

Dan aku ada banyak tahi lalat pada tangan, bukan pada kaki. Orang kata kalau ada tahi lalat pada kaki, pemiliknya akan melangkah jauh...tidak juga rasanya. Aku tak ada tahi lalat pada kaki, tapi dua tiga hari ini ada pesanan dari bos supaya bersedia membuat visa. Nak kena turun naik kedutaan sana sini dan perjalanan itu juga belum pasti jadi, tapi buat dulu katanya! Katanya....boleh caya dak..iskk!

22 comments:

  1. mungkin kot ada kebenaran tapi tak leh percaya 100% sebab kan dah jadi menda lain..atau mungkin kebetulan..

    tahi lalat? merata kat badan i..eh..

    ReplyDelete
  2. ada ketika percaya jugak dgn tahi lalat ni.saya ada tah lalat tepi bibir..tanda suka membebel ;)

    dan nenek penah kata pd saya masa kecik 'budak ni ada tahi lalat kat kaki,jauh esok pegi budak ni'ye..saya duk jauh dr mak ayah dan dari kg saya

    ReplyDelete
  3. aku ada tahi lalat yang ramai orang kata, manis! cewah!!!

    ReplyDelete
  4. saya ada kat telinga.. degil katanya.. hahaa... oso kat tapak kaki.. kuat jalan kata orang.. ada kebetulan jgk.. hehe..

    ReplyDelete
  5. LW.. aku ada banyak tahi lalat hahaha.. dan malas nak kaji apa makna semua tahi lalat itu sebab aku tak suka kalau maknanya tak berapa nak syok untuk di dengar ekekeke...

    ReplyDelete
  6. Akak ada tahi lalat hampir di tengah belakang. Mak akak kata itu tandanya orang ketegaq (degil). Kebetulan memang betoi pun akak ketegaq, kehkeh. Kebetulaaan.

    ReplyDelete
  7. err... aku punya bnyka ka bahagian tangan. 1 kat tangan , 1 kat pergelangan tangan dan 1 kat lengan... ehehe. Mintak tolong tafsirkan.. ekeke. =D

    ReplyDelete
  8. hohoh.. 5 tahi lalat di muka... lau kbykn anngota bdn ada tahi lalat cmna? hiiii~

    ReplyDelete
  9. Nenet Penne,
    I takut tak jadi, karang buat letih je. Tapi tak pe, buat viza tu boleh guna untuk ke tempat lain..kan!

    Haa jenuh kat badan? uikss jahat lalat pergi buang kat badan u...hehe


    Irfa,
    Saya tak ambil pusing sangat tapi masa arwah abah pelempang adik saya, memang panas dan berbekas dan tangan arwah abah memang ada tahi lalat..kebetulan kot ya..

    ReplyDelete
  10. SM,
    Aku tahu, tahi lalat ko tu tertumpah gula...



    m.u.l.a.n
    oo ada kat telinga degil ek? kalau ada kat dalam mata cemane ek?



    Nong Andy,
    ya, ambil mana yang positiv saja..macam kalau ada kat hidung, manis muka berseri-seri, ada kat tepi bibir manis mulut berkata-kata, kalau ada kat tepi mata wajah anggun dan sedap mata memandang, kalau kat tangan rajin memasak.

    ReplyDelete
  11. Dinas Aldi,
    ketegaq ka..? iskk bukan la kak, bukan ketegaq tapi memperjuangkan hak..kehkehkeh!




    HaniAsyira,
    tahi lalat banyak, maksudnya lalat suka awak..: xoxo!

    ReplyDelete
  12. ReenApple,
    Aaa banyak kat bahagian tangan? Patut la rajin buat kispen..hahaha




    senyumSOYA,
    wow lima tahi lalat kat muka? nak satu bleh tak? pada saya tahi lalat kat muka buat muka nampak uniq..

    ReplyDelete
  13. Saya ada tahi lalat di tangan dan di jari...so patutlah tangan saya rajin..pukul lalat :)

    ReplyDelete
  14. Khairul Abdullah
    Rajin pukul lalat? Ehh bukan rajin masak ke? Bila boleh nak rasa murtabak, kek pelangi, strawberry pudding ni? Hahaha...:)

    ReplyDelete
  15. Tak sempat plak nak mengecek kat mana tahi lalat..ada la satu atau dua jer..Tempat tahi lalat tu plak tak menarik langsung..kat lengan satu..kaki satu.tu apa lak maknanya LW?

    ReplyDelete
  16. All Along The Way,
    Saya pun tak tahu maksud tahi lalat itu semua..tapi saya suka lihat tahi lalat di tepi mata atau tahi lalat yang tersangkut di hujung hidung...:)

    ReplyDelete
  17. LW

    macam best ja yg semua Lw cakapkan tu :D

    di tepi bibir tu memang ada hahaha.. memang mulut manislah aku ni kan.. tapi atau sebenarnya lazer hehehehe..

    ReplyDelete
  18. Nong Andy,
    Aku suka tengok tahi lalat di muka, suka sangat...sebab aku rasa orang yang ada tahi lalat di muka ni adalah sangat unik. Sama ada dia melaser atau tidak, ada aku kesah..kehkehkeh!

    ReplyDelete
  19. alamak....hmmm kebetulan?ekekeke :P

    ReplyDelete
  20. aku ada di sebelah bawah bibir kiri.

    ala jgn percaya 100%
    untuk suka2 aje boleh la

    ReplyDelete
  21. Mr Clive,
    Kebetulan? Tang mana tu dok ada tahi lalatnya? Kikiki....



    Telor Power,
    Woohoo sebelah bawah bibir, mesti manis berkata-kata dan mesti awek suka tengok tu...errr aku rasa tahi lalat ko neh bro macam SM gak le..tahi lalat pemanis...chehhh! jangan perasan aaarr...hikhikhik

    ReplyDelete