Thursday, 1 December 2011

Tawarikh sebuah tarikh...

Sejak 13 tahun lalu, kalau tarikh 1 Dis
aku akan cuti atau ambil off
pada tarikh ini aku akan masak
menu sama setiap tahun
nasi minyak, kurma daging, ayam masak merah
pada tarikh ini juga aku buat kek
dan apa saja yg nak dimakan
kerana aku tahu, dia ada untuk menikmati semua itu
sedap atau tidak dia tidak pernah sebut
yg aku tahu dia akan makan
dan tarikh ini adalah tarikh ulangtahun sebuah pateri
tapi tarikh ini pada tahun ini
sudah menjadi sebuah tawarikh...

Nota: Pateri sudah dibubarkan, tiada tarikh untuk diraikan..yang ada hanyalah sekeping ingatan lusuh, bahawa perjanjian itu sudah terbatal, akibat janji yang sudah dimungkiri.

18 comments:

  1. akak LW,

    walau tarikh sudah menjadi tawarikh dan sudah dipateri, namun kesannya masih terasa dan menjadi kenangan hingga akhir hayat.. ape yg mampu kite buat hanyalah berdoa agar suatu hari nanti tawarikh akan kekal menjadi 1 kenangan

    ReplyDelete
  2. MN, ya itu adalah pasti...cuma apa yang perlu didoakan adalah supaya tarikh itu kekal sebagai satu tarikh kenangan yang memberi impak positif ke dalam kehidupan walaupun watak2 pelakunya sudah membawa haluan sendiri...

    ReplyDelete
  3. SATU
    aku nak kau review makanan kau sendiri, boleh?

    DUA
    nanti kalau aku mati, kau buat la tapai tiap-tiap tahun. sempena perpisahan dunia. naaahahahaa!

    ReplyDelete
  4. ...sedih lak sy baca entri akak nie. Berliku juga perjalanan idop akak kan? Tp sy respek dgn akak sbb akak tak merintih setiap masa. Sekadar mengenang apa yg dah berlaku.

    Semoga kita semua dilindungi Allah dari kejahatan!

    ReplyDelete
  5. SM: ahh bencilah ko neh nak suruh aku review food aku sendiri....aku buat ketung ketang berkecah dapur aku ko bukan nak datang makan pun...

    Buat tapai??? Bhahahahahaha....apa kelas tapai woiii..meh aku buat nasi itik ayam golek ka, lepas tu letak limau dua tiga bijik, pacak lilin besday nak?? Mwaahahahaha!

    MF: Life goes on....like a river flow never turn back, tapi akak suka mengingati kenangan...sebagai satu trigger ke arah yg lebih baik..

    ReplyDelete
  6. SATU
    apa salah review masakan sendiri? takut aku bagi komen `membakar semangat' la tu...

    DUA
    kalau dah masak segala bagai tu bukan nak memperingati aku, tapi macam mentekedarah pulak.

    ReplyDelete
  7. Takut? Tak de maknanya aku gentar..bakar semangat lagi okies apa...aku takut ko yg x tahan liur tengok menu aku yang multitasking..

    Memang aku nak suruh ko mentekedarah supaya yang papan sekeping tu jadi sebuah busut yang tambun...bahahahahah...ada beran?

    ReplyDelete
  8. SATU
    aku tengok sambil tak tahan nak gelak

    DUA
    kalau aku dah mati nak makan apanya? kau je la yang melahap semua tu.

    ReplyDelete
  9. SATU hahahahahahahahaha....
    DUA eleh ko bukan Tuhan!

    ReplyDelete
  10. apasalahnya masak untuk i? ahahaha dah lama ku tak merasa masakanmu itew ;-)

    ReplyDelete
  11. tapi ketentuan semua dalam tangan tuhan.

    ReplyDelete
  12. Zarin: owh mau makan ka? okiess nanti kita roger2..

    SM: yer...baiklah!

    ReplyDelete
  13. aku masak kalu ko nak makan...ahahahaha

    ReplyDelete
  14. dia cuma ambil hati.

    selepas itu dia calarkan sedikit.

    ReplyDelete
  15. GW, calarnya nampak sedikit tapi yang sebenar, lukanya dalam...

    ReplyDelete
  16. @LW
    what is the difference between merintih, mengenang dan story telling?

    tarikh 1 Jun, tetap i celebrate... walau janji dah terungkai.. soo to that bitch tu, u better becarefulll... ok ni bukan merintih yer... hiksss..

    ReplyDelete
  17. NP, great! Life is too short and life is about to celecrate...I suka mengenang... mengenang cerita2 lama...sebab ia lagi buat I banyak idea nak mengarang...ada org x suka bila dok ingat cerita lama...as for me down memory lane is a nice thing to remember...

    ReplyDelete