Thursday, 20 October 2011

Sedentari???

Gaya hidup rakyat Malaysia kini (termasuk aku lah ini...)

1. Banyak masa dihabiskan dengan duduk
2. Menggunakan komputer
3. Menonton tv
4. Tidur
5. Sangat kurang melakukan kegiatan fizikal

#Aku punya style no 1, 2 dan 5.

Kajian mengikut peratusan:

1* 11.6% responden dewasa buat senaman fizikal
2* 41% hanya duduk
3* 33% tidur atau berbaring

# Aku dalam kategori no 2*!

Ya Tuhan, kesian tulang..duduk dan tidak bergerak..oh ya kepada perokok juga, merokok menyumbang kepada osteoporosis! So fikirkanlah, selain jantung rosak, paru-paru musnah, tulang pun reput..

Kesimpulan: 74% rakyat Malaysia mengamalkan gaya hidup sedentari*!!!

*Sedentari adalah amalan hidup tanpa aktiviti fizikal atau kurang aktiviti fizikal.

Jadi dalam kategori manakah anda..tepuk dada tanya selera...

8 comments:

  1. nasib baik aku tak termasuk mana-mana yang lima tu. nasib baik jugak aku tergolong dalam 11.6% tu. sangat nasib baik sebab aku bukan perokok. kesimpulannya, aku adalah rakyat malaysia yang mengamalkan cara hidup sihat dengan banyak melakukan aktiviti fizikal! (aku harap apa yang aku taip ni satu realiti)

    ReplyDelete
  2. eh bila ko bebas rokok beb? cer bitau aku sket..nak aku hadiahkan sekotak dunhill untuk ko hari ni...hahaha...

    ReplyDelete
  3. bebas? hahahaa...! back to the topic. aku adalah seorang yang berfikiran kolot (mengaku) dan sebab tu jugak kadang2 aku akan memandang dengan cara yang sama macam wanita tu.

    ReplyDelete
  4. eh silap pulak. aku nak post kat entri `racist' tu.

    ReplyDelete
  5. semua 1,2,3,4,5! hohoho. no wonderrrrr=P

    ReplyDelete
  6. semua diatas adalah i..i nak semua..sebab i tamak..

    ReplyDelete
  7. Err, klu terkejar2 anak yg panjat couch, kemaskan lantai sbb anak makan bersepah, mandikan anak, basuh yak anak, cuci muntah anak, basuh kain baju, masak, mop lantai, sapu lantai, bawak anak g playground, naik turun 4 tingkat tangga...fuh!

    Mcm tu, kategori mana kak? Sy konpius nie.

    ReplyDelete
  8. SM:..kau musti di alam mimpi tu..

    mrs spicy..hmmm bahaye tuh..kene ubah gaya sket...sila ajak maryam berdansa...mungkin boleh keluarkan peluh, ibu dan anak sihat..kih!kih!kih!

    NP: u tak perlu risau..u makan banyak mana pun..u tetap petite...org petite ni awet muda kan!

    MF: i create kategori baru untuk u...domestic activity category...pun kira oklah asalkan kuar peluh!

    ReplyDelete