Wednesday, 10 August 2011

sedekah...

Macam 1 trend pula, nak sedekah..tak pun atas nama CSR..
beli colgate pek kecik, 10 sen akan masuk ke rumah anak yatim
kalau beli pek besar, dapatlah 20 sen
kalau tak beli langsung, tak dapatlah budak-budak tu
sehari berapa ramai pula yg beli colgate
kempen berjalan 30 hari je
buatnya dalam sehari, ada 5 pek kecil je yg terjual
tak ke sedih..
ini trend penjual barang kini
produk2 kecantikan pun begitu
seposen daripada harga barang, akan masuk kocek anak yatim
lepas tu kuar surat kabar, syarikat itu buat csr untuk rumah amal ini
yang itu pula sedekah pada rumah anak yatim yg ini...
aku harap, duit tu betullah dapat kepada mereka yg berhak..
kesian mereka...
semoga Allah permudahkan kehidupan mereka.
...

2 comments:

  1. aku cuba bersangka baik walau pun dalam kes ni aku banyak pikir negatif. aku anggap la win-win situation:
    1. badan kebajikan atau rumah anak yatim dapat sumbangan dari syarikat korporat (ntah kan iye ntah kan tidak).
    2. syarikat korporat akan pergunakan bulan ramadhan dan nama badan kebajikan serentak untuk menarik pembeli. sekaligus sales akan naik berlipat ganda melebihi hari biasa, melebihi jumlah sumbangan (yang ni memang iye).

    ReplyDelete
  2. no 1. ..aku pun musykil, tapi kaedah ini banyak diguna pakai syarikat besar...asal bulan puasa jer, berduyun-duyun nak buat kempen seposen dua posen..bulan tak puasa nak bagi diskaun 5% pun payah...base on my work environment..dia orang suka claim konon buat CSR..
    no 2. ya 100%.

    ReplyDelete