Wednesday, 24 August 2011

fragmen B (2)

Segala-galanya bersipongan di dalam minda. Walhal emak yang terlebih bubuh garam...bukan dia yang menyediakan gulai itu. Tak pasal-pasal dia disindir mamat ekor kuda tu. Huh! Bosan macam ni...grr.

Nak bertekak pun tak guna. Mamat tu pula macam berlagak pandai masak saja. Ah..bosanlah kau. Lain kali kau datang aku buat kopi manis-manis...biar kena kencing manis..haha!!Yaya, tak baik nak pedajal orang. Mak Yaya ajar Yaya macam tu ke? Tak kan? Jangan nak malukan nasab keturunan kita.

Mak dah niaga makan sejak kau belum ada lagi. Jangan pula mak hilang pelanggan sebab kopi manis kau tu.Aahh peduli apa aku. Mamat tu sombong melangit. Tak tahan aku dengan orang begitu.

Rumah kecil tiang seribu, rumah-rumah kecil, tiang berpuluh ribu...alahai. Angin Laut China Selatan yang bertiup nyaman berjaya melembutkan hatinya seketika daripada meruap terhadap mamat bertocang. Lega...phew...bebas seketika otaknya dari memikirkan jembalang tanah yang sudah lama membuatkan tidurnya terganggu.

Ada saja benda yang nak dikritik..gulai masin, kopi manis (hehe..misinya sudah berjaya dilunaskan pada satu hari minggu sebenarnya. emak tak tahu. Itu yang bagus!!) Terkini, acar timunnya lemau..heh..kau siapa nak cakap macam tu...kalau dah nak makan tu, makan jer laa brader oii...tak suka! Noktah...dia akan mengisytiharkan perang dunia ke-empat selepas ini...siap kau yang bernama Zain! Jangan datang makan kat kedai mak aku lagi!
Kasut lama emak dibelek-belek dan dicuba sarung di kakinya...hah..muat pulak. Nanti boleh pakai nak pergi temuduga kerja kat KL nanti...senang cerita tak payah beli lagi dah. Dia pun bukan suka sangat pakai kasut tumit tinggi, kalau jatuh tergolek macam nangka busuk, buat malu saja.
Langkah diatur perlahan-lahan di dalam kedai emak. Sambil memegang penyapu, dia cuba melangkah sekemas mungkin walaupun emak kata dia berangan. Biarlah, kata-kata emak tak pernah menyesakkan hatinya tetapi selalu menambah ceria.

"Yaya, kalau nak melawa jangan buat kat dalam kedai ni...nanti orang kata anak Mak berangan," tegur emak ketika melihat dia membelek-belek kasut berwarna coklat yang masih baik itu.
"Tak pe la mak...sapa yang berani kata Yaya berangan? Mak beritahu, Yaya nak basuh dia sikit. Suka hati kitalah nak berangan ke tidak, bukan kita pinjam hati dia pun.."
"Eh budak ni, orang cakap sungguh-sungguh dia main-main pulak. Cepat sapu lantai. Nanti kalau dah ada orang masuk, duduk dan nak minum air, tak elok menyapu kalau ada pelanggan tau.."
"Okie donkie mak..ni pun dah nak siap. Nak simpan kasut jap...haha!"
Selepas kembali menyarungkan selipar getah, dia menyambung tugas mengelap meja. Hari masih pagi benar dan gelap Subuh mula digantikan dengan sinar terang yang mula mencuri masuk ke dalam kedai emak.

No comments:

Post a Comment